Follow Fariha Saibani in INTAGRAM @farihasaibani_coach for latest update.#teamsurikurus

29 December 2011

Isteri Cerdik Yang Solehah:)

Salam.

Pernah dengar tak lagu ni? Bagi yang belum berkahwin kalau dengar lagu ni rasa berbungga-bunga je kan? aku tahu, sebab dulu before kawin aku macam tu. hihi. tapi bila dah kawin ni lagi la menusuk qalbu:)



Dulu-dulu sebelum bernikah dengan suami tercinta selalu aku suka sangat baca blog Ustaz Hasrizal ni, sebab dia suka sentuh bab-bab cinta, cinta di jalan dakwah la, paal kawin awal waktu tu gian sangat nak kawin awal. haha. tapi alhamdulillah Allah tukan mendengar isi hati hambaNYA dapat juga aku kawin awal:) sampaikan hampir semua buku dia aku baca, tapi dari 3 ni, satu je lagi yang aku belum baca, yang dua tu satu husband aku ada, satu lagi aku sendiri beli.

Aku minat betol Ustaz ni sampaikan jemput dia datang ke kolej time tu untuk buat ceramah. Dia kalau bagi ceramah memang best giler, tak boring. bacalah blog dia, pon best. Tapi yang membuatkan aku berasa lagi dekat lagi dengan dia sebab dia ada kesedaran nak turunkan berat badan & dah berjaya pon untuk turunkan berat badan, sangat ada kaitan dengan kerjaya aku sekarang ni:) Dan bila baca status FB dia memang amat kena juga harus di ambil perhatian. Menakutkan! Cuba baca betol-betol.

macam kecik, so aku tulis balik kat bawah.



1. Kes kecurangan rumahtangga sekarang ni amat kritikal. Sangat ramai suami 'soleh' buat perangai. Secara jujur, saya jadi gelisah melihat muslimah-muslimah yang gemuk, anak berderet, tidak menjaga penampilan. Its not fair sebab lelaki pun ramai yang gemuk, hodoh, tidak jaga penampilan dan makan sesuka hati. Tetapi apakan daya, realiti menyebabkan lelaki lebih mudah mensesiakan isteri. Maka sebagai... suami, dan saya tahu saya tidak pernah dilantik menjadi jurucakap para suami, saya nasihatkan, kaji betul-betul watak isteri Rasulullah SAW terutamanya Khadijah dan Aisyah.
Mereka sangat berbeza daripada watak 'wanita solehah' kita. Mereka wanita yang lively. Bukan sami'na wa atha'na, setia di rumah menguli tepung, menjaga makan minum anak-anak dan suami serta kuat beribadah. Mereka adalah wanita dinamik, ada kerjaya, malah 'mengajar' para sahabat, sub kepada tugas Rasulullah SAW.
Watak surirumah solehah kita banyak mematikan sunnah sebenar wanita yang dikehendaki Islam terutamanya aspek Sunnatullah.


2. Para isteri, saya sarankan jagalah badan, pakai pakaian yang cantik dan kemas, ambil tahu kerja suami dan berbual mengenainya, anak pula: belajar letakkannya di lantai dari dukungan. Biar pun suami kata tak kisah, akhirnya mereka akan kisah. Suami boleh curang hanya kerana isteri 'tiada lagi rahsia' dan 'tidak lagi mencabar' (fikir, sebelum setuju menjadi surirumah)


SUNNATULLAH
Sunnatullah secara mudahnya bermaksud hukum alam atau sesuatu yang fitrah semulajadi. Secara sunnahtullah-nya manusia sukakan perkara yang baik-baik, yang cantik-cantik. Sunnatullah-nya lelaki suka kat perempuan, perempuan suka kat lelaki sebab tu fitrah yang Allah jadikan.
Sila jangan terperangkap dengan DOGMA "TERIMA AKU SEADANYA" dalam konteks yang kita boleh ubah. Selalu aku buka booth kat Giant mesti akan jumpa orang yang pelik-pelik
juga.


Aku: Salam kak, jom buat body scan, boleh tahu analisa badan & boleh bantu turun berat badan:)
Prospect: Takpelah dik, suami akak suka akak besar macam ni.
atau:
Prospect: Suami akak tak bagi akak nampak kurus sangat (berat over 100kg, adoyai) dia suka akak macam ni sedap peluk. T_T.


HAKIKAT LELAKI INSAN BERGELAR SUAMI
Yes, suami memang sayangkan isteri, kerana kepayahan isteri meggurus rumah tangga, melahirkan & menjaga anak sampaikan kita gemuk macam mana pon dia cuba untuk tidak ambil pusing. Tapi percayalah, hati mana yang tak terusik melihat wanita-wanita di luar sana yang mengiurkan tapi wanita di rumah ibarat tong dram. Don't take for granted!


Kembalilah kepada sunnatullah, jadilah isteri yang paling menawan dihati suami, jaga keterampilan, dapatkan berat badan yang ideal untuk suamii. NIAT UNTUK SUAMI, semoga rumahtangga diberkati. CANTIK untuk suami, LANGSING untuk suami. Lagipon untuk ada berat badan yang seimbang adalah suatu tuntutan bukan keperluan semata. Time pregnant ni berat badan memang naik & hubby banyak kali pesan, waktu pantang nanti lose weight betol-betol tau ;) wee~ ok, lucky Herbalife with me, tak yah aku telan jamu, minum Shake je. pheww~.
So, akhir kata kepada ister-isteri di luar sana atau bakal-bakal isteri, Lose Weight Now, Ask Me HOW!:)



PPost Before “read more”And here is the rest of it

No comments:

NOTICE!!!

Sekiranya anda merupakanexisting customer/member Herbalife, sebarang pertanyaan sila ajukan kepada COACH ANDA. Kami tidak berhak menjawab sebarang pertanyaan. Program Herbalife adalah personalize, hasil produk yang baik datang daripada komunikasi yang baik antara anda dan coach anda. Semoga berjaya!! :)