Follow Fariha Saibani in INTAGRAM @farihasaibani_coach for latest update.#teamsurikurus

14 April 2009

siapa "KITA" ?

Assalamualaikum pembuka bicara..
Salam sejahtera, doa keatas muslimin dan muslimat khususnya..

KITA

Kita serupa..

Kita satu jiwa..

Kita satu bangsa..

Bilamana penggunaan perkataan "KITA" digunakan menunjukkan? Ramai, lebih dari seorang. Selalu kalau cakap "kita" apa yang ada dalam minda agak-agak?
Kita manusia.. Kita pelajar.. Kita anak.. Kita isteri.. Kita suami.. Kita pimpinan.. Kita da'ie.. Kita Pelajar Melayu Muslim atau Kita Muslim Melayu pelajar? Mana dulu? Muslim yang penting ke atau pun Melayu?

Muslim jawapan anda? habis tuh, Melayu tak penting lah? Kalau kita bukan Melayu, tak dapat pinjaman MARA, tak dapat pinjam buku teks free tau kat sekolah. Konfius? huhu..

So macam mana? Dalam apa sekalipun, Muslim yaini Islam itu sendiri hendaklah di letakkan paling atas sekali dalam hirarki hidup kita. Sebab disisi Allah s.w.t adalah Islam. Kalaulah Allah menerima amalan-amalan seseorang atau menilai seseorang dengan bangsa. Contohnya, bangsa Melayu je yang masuk syurga, maka Allah zalim. Tapi tidak, kerana Allah tidak melihat bangsa sesuatu kaum tapi melihat ISLAM.

" Sesungguhnya Allah s.w.t tidak melihat kepada tubuh-tubuhmu, tidak pula kepada rupa bentukmu, tetapi dia melihat kepada hati-hatimu dan amalan-amalanmu"

(HR: Muslim)


Jadi bila meletakkan Islam yang teratas maka kita BANGSA ISLAM.. TANAH AIR ISLAM.. ABIK BERADIK ISLAM.. PERJUANGAN ISLAM!

Dan disini hendaklah difahami bahawa HATI YANG BAIK hendaklah dibuktikan dengan AMALAN YANG BAIK. Amalan mencerminkan hati. Boleh ke percaya orang cakap, "saya tak solat, tapi saya baik."

"Saya penzina, tapi saya baik." Boleh terima ke? Sudah tentu tidak. You have to believe, have faith and to show! Sayang kene ditunjukkan, kene ada bukti. Betol?

KISAH

Peperangan Badar merupakan peperangan pertama bagi ummat Islam. Peperangan yang sayu, orang Islam menentang orang kafir, anak dengan ayah, abag dengan adik, pakcik dengan anak sedara! Darah daging mereka sendiri, tapi bila mana meletakkan Islam sebagai yang teratas maka adikku adalah Islam!

Ketika selesai peperangan yang berpihak kepada ummat Islam yang ketika itu hanya seramai 313 orangtentera berjaya mengalahkan 1000 orang tentera quraish. Tawanan perang di kumpulkan di suatu tempat dan salah seorang tawanan adalah Abu Aziz B. Umair. Abu Aziz merupakan adik kepada Musab B. Umair yang sudah memeluk Islam. Abu Aziz menjadi tahanan perang tentera Islam. Sahabat kepada Musab yang menangkap adiknya. Musab lalu dihadapan tawanan dan adiknya memanggilnya. "Tolong longgarkan ikatan tanganku ini, engkau kan abang aku," kemudian Musab berkata kepada sahabatnya " tolong kuatkan lagi ikatan tangannya, engkau bukan adikku sebaliknya beliau mengajukan sahabatnya itu sebagai adiknya."

Lihat, betapa solid nya iman mereka dan meletakkan Islam paling tinggi sekali.

Jadi, KITA sebagai ummat Islam hendaklah benar-benar hadam dengan fahaman dan asas-asas Islam itu sendiri. Moga di beri petunjuk daripada Allah s.w.t menuntun hati menuju redhoNYA..

ameen..ameen..Ya Rabbal a'lameen..

wallahualam..

(T_T)..sob3..

No comments:

NOTICE!!!

Sekiranya anda merupakanexisting customer/member Herbalife, sebarang pertanyaan sila ajukan kepada COACH ANDA. Kami tidak berhak menjawab sebarang pertanyaan. Program Herbalife adalah personalize, hasil produk yang baik datang daripada komunikasi yang baik antara anda dan coach anda. Semoga berjaya!! :)