Follow Fariha Saibani in INTAGRAM @farihasaibani_coach for latest update.#teamsurikurus

20 November 2008

USRAH (II)

IMAN:

Iman dari sudut bahasa beerti percaya.

Iman dari sudut istilah bermaksud, membenarkan dengan hati, mengakui dengan lidah dan melakukan dengan anggota.

Selalu orang berkata:

"Orang yang beriman itu menakjubkan, Jika mendapat nikmat dia bersyukur,
Jika mendapat musibah dia bersabar, Hidup baginya adalah ujian,
Senang atau susah tidak menjadi masalah, Kaya atau miskin tidak menjadi soal,
Kerana pada kedua-dua kutub itu, Terhampar kesempatan,
Memburu Redha Allah, Kerana orang yang paling bahagia,
Dia bisa teguh dalam segala keadaan"


Tidak ada satu mekanisma pun yang dapat mengukur tahap keima
nan seseorang di dunia ni. Guna termometer ke, barometer ke, teleskop ke, steteskop ke, segala macam peralatan canggih kat dunia ni takkan dapat mengukur iman manusia itu. Iman para malaikat maintain, tak naik dan tak turun, iman para nabi menaik tetapi iman para manusia biasa macam kita-kita ni turun naik iaitu al yazid wa yankus.

Seharusnya iman itu harus berlaku bagaimana? Sentiasa menaik ke? Macam ni..



Atau macam ni? Macam tak de arah tuju..


Iman itu pasti ada tutun naiknya, akan tetapi kalau turun jangan di biarkan terus menjunam jatuh, biarlah turun naik tapi acceleration nya menaik. Dapat tak apa yang aku cuba gambarkan? Dan Allah telah berfirman dalam Surah Al-Ankabut:



"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka di biarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak di uji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta"
(29: 1 dan 2)



Kalau pasangan kekasih selalu berkata, "you sayang kat I tak?"

Si si fulan ni jawab, "sayang". Pastu, "kalau betul you sayang I, you kene terjun longkang sekarang juga bukti cinta you." (tidak ada kena menggena antara yang hidup ataupun yang telah meninggalkan dunia)

Itu analogi cerita antara manusia, begitu juga dengan cinta Allah pada hambaNYA. Akan di uji setiap hambaNYA yang beriman, ketika di timpa musibah dia bertambah bersyukur malah bertambah lebih bersyukur kerana merasakan Allah itu ingat padanya. Nak di ceritakan, Saidina Omal Al-Khattab akan merasa gelisah jika dirinya tidak di uji oleh Yang Esa. Ketika kemahuannya tidak kesampaian malah dia bertambah gembira kerana dia tahu bahawa Allah punya pilihan yang lebih baik daripada dirinya.

Allahumma ameen..

wallahualam

No comments:

NOTICE!!!

Sekiranya anda merupakanexisting customer/member Herbalife, sebarang pertanyaan sila ajukan kepada COACH ANDA. Kami tidak berhak menjawab sebarang pertanyaan. Program Herbalife adalah personalize, hasil produk yang baik datang daripada komunikasi yang baik antara anda dan coach anda. Semoga berjaya!! :)