Follow Fariha Saibani in INTAGRAM @farihasaibani_coach for latest update.#teamsurikurus

11 December 2013

Hangat hangat tahi ayam dalam berniaga.

Salam..

After had a long conversation with my sister and observing people around me. Ramai orang ada minat nak berniaga, terutama kalau pekerjaan sepenuh masa tidak dapat menampung perbelanjaan keluarga atau diri sendiri. Berniaga secara separuh masa.

Sunnah nabi mencari rezeki dari  sumber berniaga. Maksudnya 9/10 rezeki datang dari pintu berniaga. Berniaga dengan niat ikut sunnah nabi dah dapat satu pahala kat situ..


PUNCA KEGAGALAN ORANG BERNIAGA
Ini berdaasarkan perhatian aku dan pengalaman berniaga selama 3tahun degan Herbalife.


Tidak ada "long term-goal"
Baru tanam jagung sebulan dua, dah berhenti. Atau selalu aku dengar, saya dah pergi  banyak seminar tapi tak tahu nak decide buat yang mana. Nak buat business memang tidak mudah, terutama kalau conventional business. Sebab tak de orang berjaya yng nak mentoring kita jadi berjaya macam diorang.

Tapi dalam Herbalife business ni lain. Kalau kita bantu business partner kita lebih berjaya, arulah kita akan berjaya. Long term goal ni apa yang akan berlaku pada ehidupan kita 5- 10 tahun akan datang dengan tindakan yang kita buat harini. Kalau perkara ni jelas insyaALLAH anda akan bertahan di dalam erniagaan yang anda ceburi.


Membina pemikiran "business minded"
Bila namanya perniagaan, mestilah kene ada modal, tapi bende ni aku tak nak explain sebab nak dapatkan modal senang dan ada pelagai cara.

Kalau business kedai runcit dah la kene modal nak beli barang-barang stock, nak kene sewa kedai, bayar api air lagi, rak rak nak susun barang, nak renovate lagi, bayar pekerja lagi. Kos nak buka edai runcit yang lengkap dalam RM200,000.

Perniagaan Herbalife 100kali lagi mudah. Modal kecil, human franchise, business run by it self, investment cuma hanya pada beli ticket event, bayar duit hotel, bayar travel pakej (kalau overseas training). Because this is training. HERBALIFE is a multi-millionaire business, but its only getting bigger if you treat it like a big business. 

Jatuh bangun dalam berniaga.
Kalau kita bekerja dengan orang, income kita akan stagnant sahaja, kalau RM2000 satu bulan, kerje keras mana atau kalau kerje malas pon di bayar RM2000 juga. Tapi jika anda berniaga, pasti akan ada moment moment perit, getir, yang akan di lalui. Sebab, the bigger the challenge, the bigger the pay check.


Tidak istiqomah (consistent)
Kalau rasa senang dan seronok je rasa nak buat business. Kalau dah jemu cari bende lain. Sikap yang salah akan membawa kepada outcome result yang tak seberapa..



Wallahua'alam. jom kita baiki sikap dan jadi lebih berjaya.

sekian.

No comments:

NOTICE!!!

Sekiranya anda merupakanexisting customer/member Herbalife, sebarang pertanyaan sila ajukan kepada COACH ANDA. Kami tidak berhak menjawab sebarang pertanyaan. Program Herbalife adalah personalize, hasil produk yang baik datang daripada komunikasi yang baik antara anda dan coach anda. Semoga berjaya!! :)