Follow Fariha Saibani in INTAGRAM @farihasaibani_coach for latest update.#teamsurikurus

04 February 2013

Ragam Rumah tangga

Salam..

Kalau orang yang belum berkahwin nengok pasangan-pasangan yang dah berkahwin mesti rasa "bestnya dah kahwin, ada suami/ada isteri. Pagi2 ada orang boleh buatkan shakes, susah senang, nak luahkan perasaan ada tempat.

Suatu petang nak dekat magrib sementara nak tunggu maghrib kami-kami para wanita ni bergossip (yg baik2) pasal isu kahwin ni. sebab sorang kawan tu nak kahwin dah. Dekat dengan tarikh pernikahannya. Ada yang dah ade pasangan tapi belum kahwin lagi, ada yang memang single takde pasangan lagi. So aku dengan rahmah paling "senior" dalam bab kahwin, sebab dalam group tu kitaorang je yang dah kahwin. hehe.

So, our advise is "kalau yang bujang tu, jangan nak menggatal just because seronok nengok orang lain kahwin, nak juga kahwin-kahwin tanpa sebab (sangat ramai yang macam ni)." Dan aku kata "nikah tu tak susah, kenapa nak pening sangat fikir, 1 minit je akad nikah tu." Which you guys can read from my previous entry bab2 nak kahwin ni.


ALAM RUMAH TANGGA

Kalau dah kahwin  ni dunia akan jadi totally different. Waktu ni la baik buruk, true colour of our character dan pasangan kita akan keluar. You learn something new everyday.

True character when things not going right.

True character when we are in desperation situation of financial, emotions.

Our ego and perception.

IT IS NOT THE SAME as masa korang bercinta dulu. TAK SAMA.

So, be prepared! It is require to be patient and matured. Menerima kelebihan dan kekurangan. Tidak ada yang sempurna. Amat pentinglah untuk keep learning dan memenuhi iman dan ilmu di dada. 



       
sebelum kahwin mesti baca.                                                       Lepas kahwin mesti ada buku ni!


My advice HAVE BOTH BOOKS!

Ini adalah kesinambungan buku yang lagi satu dari JOHN GRAY juga that really helping US. Kadang penat terasa sebab asik nak gaduh jekan, sebab kita tak faham pasangan kita. Lagi-lagi orang herbalife, ALL THE TIME TOGETHER and without understanding sunnahtullah  of our couple can lead to continues arguments that never ending -__-". 

So bila baca buku ni, SUBHANALLAH, terjawab semua persoalan. So kene ada buku ni okey. 

Satu isu kecil boleh menjadi punca kepada perceraian. Ada isu dimana pasangan bercerai hanya kerana si isteri tidak tahan dengan sikap suami yang setiap kali berus gigi tak tutup ubat gigi dengan penutupnya! Really? YES. 

Suatu contoh situasi yang kami selalu hadapi adalah aku selalu benggang dengan hubby sebab bila tiap kali balik rumah dan rumah sepah, aku kan terus kemas-kemas rumah. Rasa tak selesa sangat nengok rumah sepah, tapi hubby boleh buat tak tahu je, nengok tv goyang kaki. Perghh sape tak panas. Dahla sama-sama kerje, sama-sama penat. Marah!! Marah!! Pastu aku bebel-bebel. Haha, boleh bayang tak situasi tu?

So bila baca buku pasal Collide ni it's really explain the situasion.

You know what. Women when they come back home there is so much "things to do list" that need to be done while for man its for them to rest and forgot about all things. Yang diorang tahu rehart dan main game. Man don't have sense of logic that the house need to be clean up! For them, buat apa nak rushing, rehatlah dulu. Yang kita perempuan ni memang takleh nak tunggu dah.

So, rupa-rupanya if you want him to help you together you have to REQUEST. Kalau nak apa-apa I have to say, Hubby boleh tak TOLONG sidaikan baju. Hubbby, boleh tak TOLONG cucikan pinggan. You have to TELL them what to do, not ASPECT them to do! Kalau tak, memang ko frust la memanjang. hehe. pheww.

Siapa kata kahwin ni senang? Tapi kalau tak kahwin lagi susah!;p


semoga semua pasangan herbalife dalam gambar ni berkekalan hingga ke syurga!
ameen~~

Akhir kata, perkara yang baik jangan disusahkan dan di tangguh-tangguh! Mission untuk membantu ramai pasangan muda untuk dapat kahwin awal. May Allah bless Us.

Ameen Ya Rabb.

Sekian:) 


No comments:

NOTICE!!!

Sekiranya anda merupakanexisting customer/member Herbalife, sebarang pertanyaan sila ajukan kepada COACH ANDA. Kami tidak berhak menjawab sebarang pertanyaan. Program Herbalife adalah personalize, hasil produk yang baik datang daripada komunikasi yang baik antara anda dan coach anda. Semoga berjaya!! :)