Follow Fariha Saibani in INTAGRAM @farihasaibani_coach for latest update.#teamsurikurus

15 November 2009

Proses Kematangan diri

PERMATA YANG BERHARGA DAN CAWAN YANG CANTIK
Bagaimana terhasilnya batu-batu permata yang berkilau indah itu? Terhasilnya ia akibat proses himpitan, tekanan, dan mengambil suatu tempoh yang cukup lama.Kemudain di bentuk pula, di asah untuk memperelokkan rupanya. Sehinggalah menjadi satu batu permata yang sangat indah dan amat mahal harganya. Begitu juga dengan satu cawan yang cantik. Sebelum nak jadi cawan, kene di lebur, di ketuk, dibentuk, dipanaskan, di gilap. I asatu proses yang "menyakitkan". Lumrah, untuk mendapatkan sesuatu yang cantik terhasil, maka memerlukan satu proses yang menyakitkan, pengorbanan waktu juga.


KEMATANGAN
Ia, kematangan juga suatu perkara yang amat berharga. Ia perlu melalui satu peroses "sepak terajang", suatu proses yang menyakitkan. Dan ini hanya akan dapat jika berada di medan pertempuran. Kematangan yang aku hendak emphasize disini adalah kematangan sebagai seorang pimpinan. Sudah pasti, menjadi seorang pemimpin, memikul suatu amanah yang berat, untuk dilunaskan tanggungjawab itu. Seorang pemimpin mestilah bersedia untuk menerima sebarang kritikan, dan hendaklah bersedia menerima sebarang teguran dari sahabat-shabat pimpinan yang lain dengan hati terbuka dan berlapang dada.

Kalau dahulu, apabila menerima teguran, maka akan ada sifat su'uzon dalam diri, dan berkecil hati. Tapi kini, hakikat teguran itulah yang membawa kita kembali ke landasan sebenar maka kehadirannya amat di nanti. Tanda masih ada lagi yang prihatin pada diri, tanda sayangnya Allah menegur melalui sahabat-sahabatku yang aku sayangi. Sungguh, terlalu banyak kesilapan dan kekhilafan diri sebagai seorang hamba Allah yang hina ini. Kadang tersandung tunggul kayu yang sengaja disepak, sahabat-sahabat jugalah yang membalut luka itu. Bilamana menerima teguran, kini mampu untuk mempositifkan diri di tahap optimum. Untuk menjadi orang yang hebat, aku mesti mempunnyai pemikiran yang hebat juga. Sedangkan nabi pon melakukan kesilapan sepertimana yang "aku" lakukan. Untuk menjadi seseorang yang hebat, akan melalui ujian yang hebat juga, jadi, kesilapan ini adalah merupakan persediaan untuk aku menjadi orang yang hebat suatu hari nanti. Dan orang yang hebat hedaklah mempunyai jati diri yang hebat juga.

Begitulah pesanku pada diri, acapkali tersalah di dalam mengatur langkah. Terkadang langkahku sumbang, maka sahabat-sahabat yang prihatin la akan menegur agar melangkah tepat dan tidak songsang.


ZONE SELESA
Aku tidak suka untuk menempatkian diri berada di "zone selesa", atau kata lain, tidak mahu menjadi budak yang bermasalah. Bukanlah bermaksud untuk "mencari masalah" dan bukan juga "attention seeker". Di sini aku lebih suka untuk berkonforontasi dengan idea dan tindakan. Jika mahu berada di zone selamat, mudah. Diam dan ikutkan saja. Namun sifat diriku sendiri tidak biasa untuk bertindak begitu.

Bak kata seorang pimpinan, "kamu MAHAsiswa, buat je! Salah nombor dua." Dan dari kesilapan-kesilapan yang aku lakukan, dari situ aku belajar kematagan di dalam "tindakan". Harus aku belajar selaraskan antara gelojak kemahuan dan kepentingan yang seharusnya diutamakan. Terkadang aku tewas dengan diri sendiri, lalu aku redah sahaja, tak kira apa yang akan jadi. Dan aku masih lagi belajar untuk berlaku matang.

Terima kasih sahabat-sahabtku kerana sudi untuk menjadi pengktitik terbaik kepada diriku. Dan jika Allah hendak mengurniakan kebaikkan kepada seseorang, akan dikurniakan sahabat-sahabat sekeliling yang soleh solehah (yang baik-baik) kepadanya.

p/s: *senyum* :)






No comments:

NOTICE!!!

Sekiranya anda merupakanexisting customer/member Herbalife, sebarang pertanyaan sila ajukan kepada COACH ANDA. Kami tidak berhak menjawab sebarang pertanyaan. Program Herbalife adalah personalize, hasil produk yang baik datang daripada komunikasi yang baik antara anda dan coach anda. Semoga berjaya!! :)