Follow Fariha Saibani in INTAGRAM @farihasaibani_coach for latest update.#teamsurikurus

16 January 2009

Ma'al Hijrah / Tahun Baru / New Year

MAAL HIJRAH

Alhamdulillah hi rabbila'lamin, segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Ku bersyukur akan nikmat yang di kurnia olehNYA yang secara percuma diberi tanpa bayaran wang ringgit. Tanpa apa pun. Dan seharusnya aku menjadi seorang hamba yang bersyukur. Syukur alhamdulillah umat Islam di seluruh dunia meraikan tahun baru hijrah yang ke-1430 hijriah bersamaan 1 muharram.Dalam bulan Muharam itu sendiri terjadinya peristiwa-peristiwa penting yang sudah tertulis dalam sejarah.



1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah.
10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilan dan kebenaran.

Pada 10 Muharam juga telah berlaku:

  1. Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
  2. Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
  3. Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
  4. Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
  5. Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
  6. Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
  7. Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
  8. Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
  9. Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
  10. Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
  11. Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
  12. Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
  13. Hari pertama Allah menciptakan alam.
  14. Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
  15. Hari pertama Allah menurunkan hujan.
  16. Allah menjadikan 'Arasy.
  17. Allah menjadikan Luh Mahfuz.
  18. Allah menjadikan alam.
  19. Allah menjadikan Malaikat Jibril.
  20. Nabi Isa diangkat ke langit.
Seperti biasa kalau Ma'al Hijrah ni akan dibacakan doa akhir tahun dan awal tahun, alhamdulillah aku juga tidak melepaskan peluang. SubhanAllah..segala puji bagi Allah yang menghidupkan dan mematikan, aku masih lagi bisa bernafas, masih lagi bisa melihat dunia, masih lagi dapat merasai nikmat yang Kau berikan kepada hambaMU ini Ya Allah. Lalu apa alasan ku untuk tidak menjadi seorang hamba yang bersyukur? Sedarlah wahai diri! Astagfirullah al azim, teringat sabda Rasulullah s.a.w:


"Kullu bani Adam khattaun wa khairal khattaun attawwabin".
( Setiap anak Adam pernah bersalah dan sebaik-sebaik orang yang salah
adalah yang bertaubat )

UJIAN DI TAHUN BARU

Selepas Ma'al Hijrah maka TAHUN BARU MASIHI menjelma, akan tetapi sebelum itu sesuatu peristiwa telah berlaku kepadaku. Beberapa hari sebelum tu aku menjalani treatment electric di suatu tempat dan tubuhku memberi tindak balas yang cepat. Di wajahku terdapat satu kesan seperti melecur, kecil jer dan aku pon fikir positif jelah, mungkin jerawat kot. Pastuh kat kepala tumbuh lagi satu. Naik demam jugaklah badan, dan masih lagi aku berfikir positif sebab kalau jerawat ni kadang memang boleh orang demam. Kemudian start mula tumbuh gelembung-gelembung kecil kat muka, alamak..menggelabah rasanya.

Masih segar dalam ingatan, Rabu 31 December 2008, aku disahkan mendapat demam CHIKEN POX. Innalillah... Kemudian aku mendapat cuti selama dua minggu, betapa terkejutnya diri ni Allah saja yang tahu, sampaikan dekat 2 ke 3 kali aku bertanyakan doktor, "doctor are you sure I got chicken pox??are sure??are you really sure doctor?? Pastuh doctor tu cakap, "if you not believe me then you can go to another clinic.." Mungkin kifarah dosa,alhamdulillah di atas dugaan yang diberi, tanda Kasih dan Sayang Allah kepada hambaNYA sungguh Allah itu Maha Halus terhadap hambaNYA.. Aku redho.. Teringat akan sahabat nabi Saidina Omar Al-Khattab yang amat risau andainya tidak diberi apa-apa ujian atau kesusahan.masyaALLAH, sungguh tinggi iman para sahabat..


ADA HIKMAHNYA

Perlu ke untuk aku berasa kecewa? Terkilan itu mungkin ada sikit tapi sungguh Allah itu perancang yang terbaik, sebenarnya aku tak sabar nak tunggu tahun baru masihi ni bukan apa, tapi nak mendekati mad'u yang berkeliaran menyambut tahun baru. Lama ku tunggu peluang ini tapi tak mengapa, tidak di izinkan Allah, maka harusnya aku bersangka baik dengan Allah. Kerana Allah berfirman, AKU adalah seperti apa yang hambaKU fikirkan.. Allahuakbar!!!

Dan aku tidak merasakan apa-apa perasaan pon untuk tahun baru ini, entah.. Perasaan ku kosong,hiba,sayu.. Astagfirullah al azim. Lailahailla antasubhanakainnikuntuk minazholimin..


AZAM

Sejujurnya aku langsung tidak memikirkan akan azam tahun baru. Sebab hari-hari azam itu memang kena ada untuk menjana diri melakukan sesuatu. setuju?? Kalau tahun baru baru nak fikir azam payahlah camni, agaknya lah kot.. Orang lain sibuk bertanyakan azam aku tenang wat dont know jer.

Tapi cabaran baru menanti memang maha hebat, Ya Allah moga hatiku tetap berada di jalan MU, tetapkanlah ia Ya Allah.. Tetapkanlah aku dalam jalan dakwah pemberianMu.. ameen..

UCAPAN PADA SEMUA

Kenalan-kenalan, rakan, kawan, sahabat,

akan ku telusuri mehnah ini dengan sabar,

akan ku didik diri dengan istiqomah,

akan ku cabar nafsu untuk tunduk kepadaku,

maaf ku mohon dari semua,

akan keterlanjuran perbuatan yang diri ini lakukan,

akan kekurangan dan kelemahan yang
akan ku cuba perbaiki,

semoga masa yang berlalu,

membawa biarlah seribu atau sejuta erti yang bermakna,

kerna kita tidak lepas dari diperhitungkan amalan kelak..

wallahualam

No comments:

NOTICE!!!

Sekiranya anda merupakanexisting customer/member Herbalife, sebarang pertanyaan sila ajukan kepada COACH ANDA. Kami tidak berhak menjawab sebarang pertanyaan. Program Herbalife adalah personalize, hasil produk yang baik datang daripada komunikasi yang baik antara anda dan coach anda. Semoga berjaya!! :)