Follow Fariha Saibani in INTAGRAM @farihasaibani_coach for latest update.#teamsurikurus

01 June 2013

Suka Apa Yang Kita Buat. Buat Apa Yang Kita Suka.

Salam.

Aku sangat terkesan dengan kata-kata dari Prof. Muhaya.

Tidak ada orang malas, cuma orang tidak minat. Sebab itu, suka apa yang kita buat, buat apa yang kita suka. Maksudnya berbeza.

Tidak ada orang jahat, cuma orang tidak tahu bagaimana untuk menjadi baik. Beza paradigm untuk 2 ayat ini, tapi harini aku just nak share tentang suka apa yang kita buat, buat apa yang kita suka.

Suka apa yang kita buat, sesuatu yang kita need to find a reason why to love doing it. Buat apa yang kita suka most likely, a habits that we enjoy and looking forward to do it again and again. Kebanyakkan orang yang berjaya bukan mereka lebih hebat dari orang biasa, tapi mereka amat cinta, suka akan apa yang mereka lakukan.

Passionate. Enthusiasm. 


Aku mencari 'why' untuk suka melakukan apa yang aku lakukan sekarang.

Sebab, this will lead me to my goals and dream.

As I realise, I really enjoy meeting with new people every single day. Each and everyone they have different story behind them.

Masalah kesihatan atau kehidupan. Cerita mereka yang boleh dijadikan inspirasi atau tauladan. "cerita" itu yang boleh membawa diri kita dekat dengan tuhan. Melalui cerita-cerita itu buat kita rasa, Allah sedang berkomunikasi dengan kita:



Kisah seorang Pak Cik di usia senjanya Allah uji beliau kerugian RM200,000 kerana perniagaan kedai runcitnya bankrupt. Susuk tubuhnya yang kering dan raut wajah yang kusam menceritakan "penderitaan" akibat kehilangan segala wang simpanan yang ada yang dilaburkan untuk hari tua "lesap" sekelip mata.

Allahu akbar. Allah Maha Besar. 

Dont tell Allah how big is our problem, tell your problem how big is Allah. 

Terkedu dan dalam hati aku medoakan semoga pak cik ini bahagia di hari tuanya. Moga ujian yang menimpanya itu supaya dia menjadi hambaNYA yang lebih bertaqwa. 

Kisah seorang anak gadis yang mempunyai masalah kesuburan dan mengambil pil perancang keluarga untuk mengatasinya. Aku berdoa semoga pintu hatinya terbuka untuk menggunakan nutrisi herbalife supaya pulih seperti sediakala.

Aku berjumpa dengan seorang wanita yang baru kehilangan anak, mati di dalam kandunganm di usia kandungan 5 bulan. 

Lalu aku bertanya diriku: 


Suka apa yang kita buat. Pergi keluar rumah, ke booth atau appointment untuk membantu orang ramai untuk jadi lebih sihat dan mendapat cerita-cerita baru, cerita yang aku rasa Allah berbicara denganku melalui mereka. Buat apa yang kita suka. Segala permasalahan yang kita jumpa, kita hanya boleh offer kepada orang solusi tentang apa yang kita lakukan hari-hari. Gunakan product hari-hari dan mendapat hasil. We can't teach people what we don't do. 

Allah berbicara padaku tentang SABAR.

Sabar biarpon berkali-kali di reject oleh orang ramai. Have patient when we feel that everything that we doing doesn't work. And we are thinking, "what wen't wrong?". 

Yang buat kita bertahan adalah apabila kita suka apa yang kita buat. Buat apa yang kita suka.

Otherwise, you will quick. As many other people does. 

.

No comments:

NOTICE!!!

Sekiranya anda merupakanexisting customer/member Herbalife, sebarang pertanyaan sila ajukan kepada COACH ANDA. Kami tidak berhak menjawab sebarang pertanyaan. Program Herbalife adalah personalize, hasil produk yang baik datang daripada komunikasi yang baik antara anda dan coach anda. Semoga berjaya!! :)