Follow Fariha Saibani in INTAGRAM @farihasaibani_coach for latest update.#teamsurikurus

06 September 2009

Aku tertipu+ditipu

SEJARAH
Justify Full
Sejarah merupakan penceritaan terpenting dalam sesuatu tamadun, atau masyarakat. "Those who don't know about history, will repeat it again". Malaysia mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Nak tahu tak macam mana mereka pilih tarikh ni? Bila Tengku bermesyuarat dengan British untuk mendapatkan kemerdekaan. British tanya, "You nak merdeka bila ni?" Si Tengku ni pon jawab "nanti dulu I balik Malaysia fikir dulu." Bila Tengku Balik Malaysia, dia jumpa dengan seorang hamba Allah ni dia tanya, agak-agak tarikh bila yang sesuai untuk kita nak merdeka ni? Orang tu pon bukak kitab falak, kalau ikut kitab falak, da lepas tarikh keramat ni. Dia pon buka kitab zodiak pulak, ha..Tahun depan pada 31 Ogos 1957 sesuai untuk sambut merdeka. Tarikh merdeka pon dah ada unsur khurafat. Macam mana nak berkat?


ANALOGI

Nak kasi mudah faham beginilah. Macam warden penjara tanya dekat seorang tahanan ni, "awak nak saya bebaskan awak bila?" Dia pon jawab, "tahun depan." Tak ke "bijaksana" tu namanya? Bijak-bijak, sangat bijak!

Sesunguhnya sejerah negara kita ditulis oleh tangan barat yang keparat. Sebenarnya, kita sudah tidak ada sejarah, kerana sejarah yang sebenarnya sudah dipadam oleh mereka. Pejuang-pejuang kemerdekaan yang sebenarnya dipadamkan nama mereka dari tulisan sejarah dan kita ummat Melayu di tipu hidup-hidup. Kata seorang pejuang Indonesia. "Kami orang Indonesia merdeka tangannya digenggam, tapi orang Malaysia kok tanganyan dilepaskan." (cuba perhati cara merdeka dilaungkan dengan tangan diangkat tidak bergenggam).

Kalau kita perhati, Indonesia menapat kemerdekaan secara mutlak. Belanda tingalkan Indonesia sehelai sepinggang dengan tidak membawa pulang apa-apa pon aset mereka. Itulah merdeka yang sebenarnya. Hakikat ini disedari oleh British lalu British meletakkan syarat kepada orang Melayu kalau nak merdeka. Merdeka apa tu kalau bersyarat? Hakikatnya, kita masih belom merdeka.


SYARAT-SYARAT KEMERDEKAAN
Ada beberapa syarat yang dikenakan ketasa Tanah Melayu pada ketika itu untuk mencapai kemerdekaan. Antaranya:

1)Malaysia mestilah mengamalkan dasar undamg-undang
"common law". Common Law ini merupakan undang-undang kristian yang kita amalkan sekarang.

2)Dalam tempoh seratus tahun jika berlaku huru-hara di Malaysia, maka kemerdekaan akan di tarik balik.


3)Sekolah lain boleh dibuka di Malaysia. Kalau lihat Indonesia, ada sekolah Cina? Ada sekolah India? Kat British, kita boleh buka sekolah Melayu?


Satu persoalan, adakah orang Cina dan India berjuang menentang British? Jawab la dengan jujur pada diri sendiri.


PEJUANG KEMERDEKAAN

Pejuang kemerdekaan ini merupakan orang yang menentang penjajah, bukannya bekerja dengan penjajah dan menjadi anak kesayangan penjajah. Malangnya, orang yang di angkat sebagai hero iaitu Tengku sendiri adalah orang yang bekerja dengan penjajah! Pejuang kemerdekaan ke tu? Jangan terkejut kalau Malayan Union itu sendiri dalangnya adalah orang Melayu sendiri. Dato' Onn adalah antara yang mengasaskan Malayan Union. Ini ke pejuang kemerdekaan? Hendak menaikkan seseorang itu agar dilihat sebagai hero maka kononnya British menyuruh orang itu untuk "menangkap" mereka. semuanya tipu helah belaka.

Pada 15 Ogos 1547 Dr Burhanuddin Al-Helmy telah membawa agenda kemerdekaan Tanah Melayu ke PBB namun perkara ini langsung tidak disebut dalam sejarah.


DOUBLE STANDARD

Dalam melihat musuh, kita berat sebelah. Sebenarnya, kedatangan Jepun ke Tanah Melayu adalah untuk membantu orang Melayu menghalau British dari Tanah Melayu. Ulama' kita yang memanggil Jepun untuk membantu menghalau orang British. Tambahan, Khilafah Othmaniah pada ketika itu mengeluarkan fatwa bahawa wajib untuk orang Melayu membantu orang Jepun. Malangnya Jepun tidak menulis, tapi di tulis oleh British semata-mata dan di tipu kita oleh mereka.


MERDEKAKAH KITA?

Bila dapat tahu tentang perkara begini, rasa marah dan ditupu oleh "mereka". Rasa geram dan menyampah lagi meluat. Semangat untuk menegakkan Islam dan menghapuskan da'yah barat semakin meluap-luap. "Tenang"nya menjadi golongan intelektual yang tahu perkara sebenar tanpa goyah pendirian.

Sekarang manusia melihat yang palsu itu benar, yang benar itu palsu. Fikir-fikirkanlah bersama.

No comments:

NOTICE!!!

Sekiranya anda merupakanexisting customer/member Herbalife, sebarang pertanyaan sila ajukan kepada COACH ANDA. Kami tidak berhak menjawab sebarang pertanyaan. Program Herbalife adalah personalize, hasil produk yang baik datang daripada komunikasi yang baik antara anda dan coach anda. Semoga berjaya!! :)